Viaplay & Aftonbladet går ihop – tar tillbaka Robert Aschbergs ”200 Sekunder”

Robert Aschbergs ”200 Sekunder” kommer tillbaka – men på Viaplay

  • Viaplay
Sofie Landgren
23 april 2025 kl. 08:00

Tittarfavoriten "200 sekunder" återvänder

Aftonbladets granskande flaggskepp "200 sekunder" gör comeback – på Viaplay. I den här artikeln hittar du allt om det nya upplägget!

Grävformatet "200 sekunder" kommer tillbaka

Tittarfavoriten "200 sekunder" – miniformatet som riktar in sig på snabba gräv – kommer tillbaka. 2017 lanserade Aftonbladet sitt granskande flaggskepp, och nu gör formatet comeback på Viaplay. Det här samarbetet innebär att tittarna återigen får ta del av de prisbelönta avslöjandena på streamingjättens plattform.

2018 vann formatet bland annat en Kristallen för sitt avsnitt Stjärnadvokaten, och har även varit nominerad i flera kategorier tidigare år.

– Jag är stolt över programmet och vårt unika format, att vi gör den granskande journalistiken snabb och lättillgänglig – på 200 sekunder. Vi är redan ett av de största granskande programmen i Sverige och det är fantastiskt roligt att vi nu också når Viaplays publik, säger Lindah C Mohlin, redaktör för programmet, via ett pressmeddelande från Viaplay.

Viaplay & Aftonbladet går ihop – tar tillbaka Robert Aschbergs ”200 Sekunder”
Foto: Viaplay.

 

Med Robert Aschberg och Lindah C Mohlin i spetsen

Robert Aschberg och Lindah C Mohlin har tillsammans gjort att 200 sekunder lyckats etablera sig som ett av Sveriges mest träffsäkra granskande program. Tidigare har det bland annat avslöjat maktmissbruk, satt ljus på samtida missförhållanden och berättat om fall som både berört och skakat om. På drygt tre minuter tar de upp snabba granskningar och aktuella konfrontationer.

"Ska kännas i magen"

Flera reportage har genom åren lett till politiska reaktioner, debatter och konkret förändring – något som är huvudsyftet med programformatet.

– Det här är journalistik som ska kännas i magen. Blir någon förbannad – då vet vi att vi träffat rätt, säger Robert Aschberg via samma pressmeddelande.

Att programmet nu återvänder till Viaplay (Aftonbladet samarbetade tidigare med Viafree) är en del av streamingtjänstens satsning på undersökande journalistik.

200 sekunder står för modig, skarp och relevant journalistik – precis det vi vill erbjuda våra tittare. Det här samarbetet är ett naturligt steg i vår ambition att bli hem för den mest angelägna berättelsen, säger Alexander Tanno, Editor in Chief på Viaplay i Sverige.

Den nya redaktionen består av bland andra grävchefen Jonathan Jeppsson, reportern och researchern Katarina Norrgrann, fotograf Filip Meneses samt redigerare Arvid Jönsson.

Programmen kommer fortfarande att publiceras parallellt på Aftonbladet.se, vilket ger tittarna möjlighet att själva välja hur och när de vill ta del av granskningarna.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL